„Un mediu sigur și susținător poate avea o putere transformativă pentru micuții și adolescenții proveniți din medii instabile precum centrele de plasament.”
Acestea sunt câteva dintre cuvintele doamnei Mirela Popescu, președintele Asociației Centrul de Dezvoltare Personală și Combatere a Comportamentelor de Risc, care ne va povesti astăzi, pe larg, despre proiectul „Tabere: Valori pentru Mâine.”
Care au fost factorii principali care au dus la dezvoltarea proiectului „Tabere: Valori pentru Mâine” și la ce nevoi specifice a încercat să răspundă?
Proiectul „Tabere: Valori pentru Mâine” a luat naștere din convingerea noastră că fiecare copil și tânăr merită șanse egale de dezvoltare și de a-și atinge potențialul, indiferent de circumstanțele în care s-a născut sau a crescut. Printre factorii care au contribuit la dezvoltarea acestui proiect și la definirea nevoilor specifice pe care am încercat să le adresăm, se regăsesc: oportunitățile reduse pentru copiii instituționalizați, nivelul scăzut de dezvoltare al abilităților de viață și emoționale, problemele și provocările cu care se confruntă și care le afectează șansele de a se dezvolta armonios și de a avea succes
Cum a contribuit colaborarea și lucrul în echipă la atingerea obiectivelor proiectului?
Colaborarea și lucrul în echipă au fost pilonii centrali în reușita proiectului „Tabere: Valori pentru Mâine”. Echipa de proiect a lucrat împreună pentru a asigura o implementare eficientă a proiectului. Fiecare membru și-a asumat roluri și responsabilități clare, aspect care a contribuit la fluidizarea proceselor și la maximizarea impactului acțiunilor noastre. În același timp, colaborarea cu psihologi și psihoterapeuți a adus expertiză diversificată și resurse esențiale pentru atingerea obiectivelor noastre.
Care au fost cele mai memorabile și semnificative activități din cadrul taberelor și cum au influențat ele participanții?
Dacă ar fi să redăm feedback-ul copiilor și tinerilor participanți, am spune că toate activitățile au fost apreciate ca fiind speciale. I-am simțit, într-adevăr, plini de energie și implicați în tot ce am propus. Le-au plăcut atât activitățile desfășurate în interior, cât și cele desfășurate în natură.
Noi, echipa de proiect, am observat atât fiecare grup ca întreg, cât și fiecare persoană în parte, cu nevoile și experiențele cu care a venit. Copiilor le plac surprizele, le place să trăiască emoții alături de ceilalți, să ne simtă conectați și aproape.
Am trăit experiențe memorabile în activitățile de mindfulness în natură, în activitățile în care am lucrat în echipă pentru a atinge un scop comun, dar și în activitățile de timp liber în care am purtat discuții despre valorile personale pe care vor să și le dezvolte și să le transmită și celorlalți.
Cum ați măsurat dezvoltarea personală a copiilor și tinerilor implicați în proiect?
Înaintea fiecărui proiect, oferim chestionare de evaluare beneficiarilor noștri, pentru a măsura competențele pe care urmează să lucrăm în cadrul proiectului. La final, repetăm această evaluare, urmând să analizăm comparativ rezultatele obținute. De asemenea, am analizat chestionarele de feedback pe care copiii și tinerii le-au completat la finalul taberelor și reflecțiile scrise la finalul fiecărei zile.
Ce rol au avut activitățile de consiliere psihologică și psihoterapie de grup în dezvoltarea lor?
Activitățile de consiliere psihologică și psihoterapie de grup au oferit un mediu sigur în care participanții au învățat să își exprime gândurile și emoțiile. Acest lucru a facilitat dezvoltarea abilităților de comunicare și relaționare, importante în stabilirea unor relații sănătoase și stabile cu ceilalți. Prin interacțiunea cu alți membri ai grupului și prin sprijinul oferit de psihoterapeuți, participanții și-au dezvoltat încrederea în sine, au învățat tehnici în gestionarea propriilor emoții, strategii eficiente pentru a face față stresului, anxietății și altor emoții dificile, au învățat să înțeleagă și să empatizeze cu experiențele altora, astfel contribuind la dezvoltarea abilităților sociale și la formarea și consolidarea relațiilor de sprijin în cadrul grupului.
Care credeți că au fost cele mai importante lecții sau valori pe care participanții le-au învățat în cadrul acestui proiect?
Prin participarea la activitățile din cadrul taberelor, copiii și tinerii au învățat să aibă încredere în propria persoană pentru a face față provocărilor, să-și asume responsabilitatea pentru propriile alegeri și acțiuni, să comunice eficient, să rezolve conflicte și să stabilească relații sănătoase cu ceilalți. Lucrul în echipă și interacțiunea cu ceilalți i-a ajutat să-și dezvolte abilitățile de comunicare eficientă și empatia, i-a învățat să ofere sprijin și să formeze relații bazate pe înțelegere și ajutor reciproc. De asemenea, prin activitățile desfășurate în natură, participanții au conștientizat importanța implicării lor active în comunitate și a contribuției la binele celorlalți, au învățat să aprecieze frumusețea și importanța naturii, au înțeles necesitatea protejării resurselor naturale și a reducerii impactului negativ asupra mediului înconjurător, și-au dezvoltat o conexiune profundă și personală cu mediul natural și au înțeles legătura dintre sănătatea noastră mentală și starea mediului înconjurător.
Cum a contribuit proiectul la crearea unui mediu în care participanții să se simtă puși în valoare și susținuți?
Lucrul în echipă a creat un mediu de susținere și încurajare, atât între membrii echipei, cât și în rândul beneficiarilor noștri. Această conexiune și sprijin au avut un rol important în creșterea încrederii și stimei de sine a copiilor și tinerilor implicați.
Proiectul i-a încurajat pe participanți să își descopere abilitățile și valorile personale. Acest lucru a contribuit la creșterea încrederii în sine și la recunoașterea valorii fiecărui individ. Echipa de proiect a promovat incluziunea și a creat un mediu în care fiecare participant a fost acceptat și apreciat pentru cine este. De asemenea, participanții au fost încurajați să ofere feedback și să împărtășească gânduri și idei, iar acest aspect a creat un mediu în care opiniile lor au fost valorizate și luate în considerare.
Puteți oferi exemple concrete de schimbări pozitive observate în comportamentul sau atitudinea participanților după încheierea proiectului?
Copiii și tinerii instituționalizați sunt de multe ori marginalizați, etichetați pentru comportamentele nepotrivite pe care le manifestă. Aceste etichete le preiau și le însușesc și se comportă întocmai. Am observat aceste aspecte și în cadrul taberelor. Cu toate astea, copii cu „etichete”, care la prima activitate s-au opus vehement oricărei solicitări au spus, la finalul zilei, că sunt impresionați și că nu s-au așteptat la astfel de activități. Drept urmare, aceștia au participat și s-au implicat în toate activitățile care au urmat. De asemenea, au fost și copii anxioși și retrași, care nu s-au implicat activ în prima zi și care și-au dezvoltat încrederea treptat, reușind să-și facă prieteni și să se deschidă. La finalul activităților, toți copiii au numit caracteristici pozitive ale fiecărui coleg, contribuind astfel la crearea unui climat de acceptare și validare.
Cum vedeți influența acestor legături puternice și durabile asupra comunității în viitor?
Legăturile puternice și durabile formate în cadrul proiectului „Tabere: Valori pentru Mâine” vor influența comunitatea prin faptul că participanții vor deveni, la rândul lor, agenți activi în comunitate, contribuind la creșterea nivelului de conștientizare asupra nevoilor și problemelor locale. De asemenea, având acces la o rețea extinsă de suport, participanții vor avea mai multe șanse de a accesa oportunități de dezvoltare personală și profesională, iar acest aspect va conduce la o creștere a calității vieții pentru membrii comunității.
Mai mult, legăturile puternice încurajează spiritul de voluntariat și solidaritatea în comunitate. Copiii și tinerii participanți în cadrul taberelor vor fi mai dispuși să contribuie la proiecte și inițiative care aduc beneficii tuturor membrilor comunității, iar cei care au dezvoltat relații puternice și durabile vor servi ca modele pozitive pentru alți copii și tineri.
Care este povestea sau momentul din cadrul acestui proiect care v-a impresionat cel mai mult și care vă oferă inspirație pentru continuarea acestui tip de activități în comunitate?
Povestea care ne-a impresionat cel mai mult a fost cea a unui băiat „etichetat” drept „cel mai rău copil din casă”, care avea un comportament dur, agresiv și arogant, dar care, treptat, ne-a primit în interiorul său lăsându-ne să vedem puțin dincolo de aparențe. Acest proces de deschidere și acceptare a dus la o schimbare notabilă în comportamentul său. Atunci când a simțit susținerea și înțelegerea noastră, a reușit să lase la o parte armura de duritate și agresivitate cu care se înconjurase.
În final, a primit aprecieri și a fost îmbrățișat de colegii săi, moment în care a început să plângă, spunând că nu a mai trăit așa ceva. Povestea lui reprezintă o dovadă a puterii transformative pe care o poate avea un mediu sigur și susținător. Ea subliniază importanța mediului și a empatiei în lucrul cu persoanele dezavantajate. A demonstrat că, indiferent de aparențe, fiecare individ poartă în sine o lume complexă și adesea nevăzută. Prin crearea unui mediu sigur, susținător și plin de empatie, putem oferi acestor persoane șansa de a-și recăpăta încrederea în oameni și de a redescoperi aspecte ale lor înșiși pe care poate nu le-au mai simțit.