- Care au fost principalele rezultate și realizări ale proiectului în ceea ce privește informarea și conștientizarea elevilor cu privire la colectarea selectivă a deșeurilor?
În perioada aprilie – iunie, Liceul „Ștefan Procopiu” Vaslui a desfășurat proiectul „Remediu pentru mediu”, prin intermediul căruia au fost organizate 40 de activități de informare și un târg de economie circulară la care au participat 422 de elevi care au conștientizat importanța colectării selective a deșeurilor și faptul că faptul că produsele trebuie folosite cât mai mult timp posibil (prin reparații, troc, reciclare). Din cei 422 de elevi, 79 au participat la o activitate de informare, 247 de elevi au participat la 2 activități de informare, 96 de elevi au participat la 3 activități de informare. Pentru implementarea activităților despre economia circulară au fost realizate diverse resurse precum prezentări Power Point, cartonașe digitale cu tema „Comportamente sustenabile care ne apropie de economia circulară”, un panou virtual Genially cu 14 quiz-uri și joculețe despre economia circulară (12 jocuri Wordwall, un quiz Kahoot și un quiz Quizizz).
2. Cum s-a reflectat participarea a aproximativ 170 de elevi în activitatea de informare? Ați observat schimbări în comportamentul lor în ceea ce privește colectarea selectivă?
Noi ne-am asumat organizarea a 10 activități de informare și a unui târg de economie circulară la care să participe minim 170 de elevi. Datorită implicării unui număr mai mare de profesori, în cele din urmă, am realizat 40 de activități de informare la care au participat 422 de elevi. În cadrul discuțiilor, au fost abordate aspecte precum: economia liniară versus economia circulară, Earth Overshoot Day – Ziua în care Pământul a rămas fără resurse, viața deșeurilor în natură, principiile economiei circulare, colectarea selectivă a deșeurilor și reciclarea acestora, dar și sustenabilitate și dezvoltare durabilă. Informațiile prezentate au fost consolidate prin: exerciții, jocuri, quiz-uri online (realizate pe platformele Wordwall, Kahoot și Quizizz), dar și prin activități de grup. Unul dintre exercițiile propuse este „Comportamente sustenabile care ne apropie de conceptul de economie circulară”, prilej cu care elevii au discutat despre 20 de comportamente sustenabile, menționând obiceiurile sustenabile pe care deja le aplică, acțiuni pe care sunt dispuși să le aplice de acum înainte, precum și acțiuni pe care nu sunt dispuși să le aplice, argumentând și răspunsul lor. Cu prilejul acestor activități, noi, profesorii, am sădit câteva semințe în inima și mintea acestor elevi care au înțeles că economia circulară este un model care se bazează pe principiile de reducere a consumului, pe reducerea deșeurilor și reutilizarea produselor deja existente. În urma activităților, elevii și-au arătat disponibilitatea de a face mici schimbări în comportamentul lor. Sperăm că pe termen lung, elevii vor transfera informațiile primite în viața lor cotidiană, că le vor transforma în comportamente sustenabile și că le vor transmite mai departe.
3. Ce feedback ați primit de la elevii care au participat la Târgul de economie circulară? Cum credeți i-a influențat această experiență?
Aceasta a fost prima activitate de acest tip pe care am organizat-o în liceul nostru. Elevii au fost foarte entuziasmați de această activitate, a fost ceva inedit pentru ei. Am primit un feedback pozitiv, chiar în timpul desfășurării târgului în timpul discuțiilor cu ei. Un număr de 131 de elevi și 17 profesori au trecut pe la târg și au făcut schimb de diverse obiecte (cărți, jucării, obiecte de îmbrăcăminte și încălțăminte, bijuterii etc.). Prin intermediul acestui târg, elevii au conștientizat faptul că produsele trebuie folosite cât mai mult timp posibil (prin reparații, troc, reciclare), și și-au dezvoltat comportamente sustenabile și treptat se poate dezvolta o generație pentru care astfel de obiceiuri sunt o normalitate.
4. Cum ați măsurat impactul pe termen scurt al proiectului? Ați înregistrat o creștere în cantitatea de deșeuri colectate selectiv sau în gradul de conștientizare?
Pentru a măsura impactul pe termen scurt al proiectului am aplicat metode precum: discuții cu elevii, „biletul de ieșire”/”exit slip”, aplicat la finalul activităților de informare, observarea comportamentului elevilor în timpul activităților, completarea de către elevi și profesori, la finalul proiectului, a unui chestionar de feedback. În primul rând, am observat o creștere a gradul de informare și conștientizare a elevilor.
Sperăm că semințele pe care le-am sădit să se transforme în comportamente sustenabile și, în anul școlar 2023-2024, elevii să acorde mai multă atenție în ceea ce privește colectarea selectivă a deșeurilor în sala de clasă, în promovarea principiilor sustenabilității și dezvoltării durabile.
5. Care au fost cele mai mari provocări întâmpinate în implementarea proiectului și cum le-ați gestionat?
Cea mai mare provocare a fost greva națională din învățământ, care a început pe 22 mai 2023, și a durat 3 săptămâni și care ne-a afectat activitățile pe care le stabilisem pentru săptămâna 22-26 mai.
În această săptămână, ne-am dorit să organizăm câteva activități prin care să consolidăm informațiile prin utilizarea celor 14 quiz-uri și jocuri despre economia circulară și o activitate de tipul escape room, precum și organizarea târgului de economie circulară.
Din fericire, am reușit să ne mobilizăm și număr de 131 de elevi și 17 profesori au trecut pe la târg. În ceea ce îi privește pe elevii noștri, peste 80% dintre ei sunt din mediul rural și am avut unele temeri că nu vor veni doar pentru târg dar au venit și feedback-ul lor a fost pozitiv, mult peste așteptările noastre.
6. Ce rol a jucat proiectul în sensibilizarea comunității școlare și locale în ceea ce privește colectarea selectivă a deșeurilor?
Pentru noi, „Remediu pentru mediu” a fost cel mai important proiect pe teme de mediu pe care l-am desfășurat în ultimii ani. Evident, la clasă am mai abordat succint de-a lungul timpului această problematică, dar nu așa de organizat, nu cu informații bine structurate sau resurse digitale interactive. Din acest motiv, credem că activitățile de informare pe tema economiei circulare și a colectării selective a deșeurilor au avut un impact important asupra comunității școlare și locale. Prin intermediul elevilor noștri, unele informații au ajuns mai departe, în familiile lor. Trebuie să continuăm organizarea unor astfel de activități pentru a consolida informațiile și mai mult în rândul elevilor și pentru a facilita transformarea informațiilor în comportamente sustenabile.
7. Cum ați implicat cadrele didactice și personalul școlii în proiect? Ați observat un impact în rândul lor în ceea ce privește abordarea colectării selective?
În susținerea activităților s-au implicat 28 de profesori, mult mai mulți decât ne-am inițial. A fost o temă care a stârnit interesul cadrelor didactice. Mai mult decât atât, ideea pentru acest proiect s-a născut atunci când am analizat chestionarele completate de profesori și elevi la finalul unui alt proiect pe care Liceul ”Ștefan Procopiu” l-a implementat tot în cadrul programului Start ONG. Problemele mediului înconjurător s-au regăsit în cele mai multe dintre răspunsurile elevilor și profesorilor la întrebarea referitoare la temele care îi interesează și care ar trebui abordate într-un viitor proiect. Cei 28 de profesori și-au îmbunătățit cunoștințele despre economia circulară și colectarea selectivă a deșeurilor și au acum la dispoziție câteva resurse pe care le pot utiliza în viitor, mai ales în săptămâna ”Școala Verde” care va fi organizată și în anul școlar 2023-2024.
8. Ce planuri aveți pentru viitor pentru a menține și a dezvolta rezultatele proiectului în continuare?
În primul rând, rezultatele proiectului, atât intangibile (informații, noi atitudini și abilități) vor fi valorificate de profesori pentru organizarea unor noi activități de informare și conștientizare în săptămâna ”Școala Verde”. Datorită feedback-ului pozitiv pe care l-am primit de la elevi, ne-am propus să organizăm o a doua ediție a târgului de economie circulară.
Datorită activităților menționate, noi vom menține și dezvolta rezultatele proiectului „Remediu pentru mediu” și vom asigura continuitatea lui.
Motto: „Cea mai mare amenințare pentru planeta noastră este credința că altcineva o va salva”. (Robert Swan, activist de mediu)